• تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ 
عضو هیأت علمی مركز آموزشی و درمانی كوثر قزوین: از روش های تشخیص زودهنگام سلول های سرطانی در بانوان، تست پاپ اسمیر است

دکتر معصومه داداش علی ها، عضو هیأت علمی مرکز آموزشی و درمانی کوثر قزوین در خصوص اهمییت انجام آزمایش پاپ اسمیر در بانوان، گفت: تست پاپ اسمیر، روشی کم هزینه و در دسترس غربال‌گری، برای تشخیص سرطان دهانه رحم(سرویکس) است.  وی افزود که این آزمایش، وجود سلول‌های پیش سرطانی، یا سرطانی را بر روی سرویکس  تشخیص می‌دهد و میزان سرطان سرویکس و مرگ و میر را حداقل ۸۰ درصد کاهش می‌دهد.

بانوان متاهل، از سن ۲۱ سالگی، هر سه سال یک بار
این متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: بانوان متاهل از سن ۲۱ سالگی، هر سه سال یک بار، باید پاپ اسمیر انجام دهند. وی با گفتن اینکه برخی بانوان ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان یا عفونت باشند؛ بیان کرد: این آزمایش با نظر پزشک معالج تعیین می شود، ولی  بانوانی که «اِچ آی وی»  مثبت هستند، بیمارانی که  به دلیل شیمی درمانی یا پیوند اعضا سیستم ایمنی ضعیفی دارند و آنان که، سن بالای ۳۰ سال دارند، به تست‌های بیشتری نیاز دارند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در مورد آزمایش پاپ اسمیر و ویروس زگیل تناسلی(HPV)گفت: این ویروس باعث ایجاد زگیل تناسلی شده و احتمال سرطان سرویکس را افزایش می‌دهد. وی ادامه داد که تایپ‌های ۱۶ و ۱۸ ویروس مذکور، دلایل اولیه سرطان سرویکس هستند و اگر بانویی، این ویروس را داشته باشد، ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان سرویکس قرار گیرد.
این استاد دانشگاه، هدف اصلی آزمایش پاپ اسمیر را شناسایی تغییرات سلولی در سرویکس دانست که می‌تواند ناشی از ویروس زگیل تناسلی باشد و گفت: با تشخیص زودهنگام سلول‌های سرطان سرویکس به وسیله تست پاپ اسمیر، می‌توان قبل از گسترش سرطان و ایجاد یک نگرانی بزرگ‌تر، درمان را آغاز کرد. وی اضافه کرد که آزمایش ویروس زگیل تناسلی، با نمونه پاپ اسمیر نیز امکان پذیر است.

انتقال سرطان سرویکس، از طریق رابطه جنسی 
عضو هیأت علمی مرکز آموزشی و درمانی کوثر قزوین با اذعان به اینکه بیشتر انواع سرطان سرویکس، به دلیل عفونت با ویروس زگیل تناسلی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود؛ گفت: با این حال، همه انواع سرطان سرویکس به دلیل عفونت‌های ویروسی نیستند.
وی در پایان تاکید کرد که این آزمایش فقط برای بانوانی که سرویکس دارند، انجام می‌شود و گفت: بانوانی که سابقه خارج کردن رحم(هیسترکتومی) به همراه برداشتن سرویکس، بدون سابقه سرطان سرویکس دارند، نیازی به غربالگری ندارند.
دکتر داداش علی ها با بیان اینکه بانوان، بدون توجه به وضعیت فعالیت جنسی، بر اساس سن خود، پاپ اسمیر را به طور منظم انجام دهند چون ویروس زگیل تناسلی می‌تواند سال‌ها خاموش بوده و ناگهان فعال شود؛ گفت: بانوان بالای ۶۵ سال، با سابقه تست پاپ اسمیر با نتایج طبیعی، ممکن است در آینده بتوانند آزمایش را قطع کنند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

6.1.8.0
V6.1.8.0